Katholiek onderwijs bouwt wel degelijk bruggen

Al in de jaren zestig pleitte het Tweede Vaticaans Concilie voor de dialoog met alle andersdenkenden, zonder die dialoog kun je niet katholiek zijn (al lang voordat er over burgerschap gesproken werd). Sinds de jaren ’80 van vorige eeuw is deze visie geïmplementeerd in katholieke scholen.

By admin, ago

Confessioneel bijzonder onderwijs bewijst zijn waarde in de praktijk

Door: dr. Bill Banning (OMO, d’Oultremontcollege Drunen) Een onderbouwing vanuit historisch, emancipatoir, theologisch, maatschappelijk, pedagogisch-spiritueel en onderwijskundig perspectief Verschillende auteurs pleiten in het Brabants Dagblad (2023) voor het afschaffen van het bijzonder confessioneel onderwijs. Volgens Petra Bies zou dit type onderwijs kinderen verhinderen om hun leven vrij in te richten Read more

By admin, ago

Polyfoon katholiek!

Alle katholieke scholen waar Bill Banning voor werkt hebben aandacht voor de multiculturele en multireligieuze dialoog. Juist in die dialoog met elkaar, tussen katholieken, joden, moslims, boeddhisten, hindoes en atheïsten, openbaart zich de communicatieve Liefde van God als Vader, Zoon en Heilige Geest.

By admin, ago

Van onzekerheid en angst naar Pink-kracht!

Het verhaal van Pinksteren en de (dubbele) lockdown door corona vertonen veel gelijkenissen. Om veel leerlingen op basis- en middelbare scholen te bereiken had ik een filmpje gemaakt om Pinksteren uit te leggen aan de hand van onze corona-ervaringen (zie hieronder). Op een aantal basisscholen mocht ik dit verhaal persoonlijk via MS Teams komen vertellen en bespreken.

By admin, ago

Ken uw christelijke verleden en bouw aan de toekomst!

Longread over een project waarin leerlingen kennismaken met de ‘levensbeschouwelijke achtergrond van alledaagse verschijnselen’. Op eigentijdse wijze ontdekken hoe bijvoorbeeld Manterzorg, het Doven-Instituut en FC Utrecht onlosmakelijk verbonden zijn via Sint Maarten. In dit artikel is ruime aandacht voor de lesopbouw en meningen van leerlingen.

By admin, ago

Digitaal lesgeven schept nieuwe Bijbelmogelijkheden

Leerlingen bestuderen zelf het verhaal van de Barmhartige Samaritaan Dr. Bill Banning – docent d’Oultremontcollege (OMO) Drunen Sinds drie weken mogen ondergetekende en al mijn onderwijscollega’s weer digitaal lesgeven via TEAMS. In mijn zes derde klassen havo-vwo stond het Bijbelverhaal van de Barmhartige Samaritaan op de planning en wie me Read more

By admin, ago

Franciscus en de wolf

Kort na Dierendag wil Bill Banning een verhaal in herinnering roepen over Franciscus van Assisi en een woeste wolf. Dat verhaal vertaalt hij naar een moderne, evolutionaire benadering van onderwijsprofessionaliteit. Professionaliteit en de eigen persoonlijkheid gaan hand in hand.

By admin, ago

Dankbaarheid is een ongelooflijk mooie beleving

Bill Banning schrijft over dankbaarheid. Dat is iets, dat je leerlingen in de les thematisch niet makkelijk uitlegt. “Toch is dankbaarheid een van de mooiste belevingen die er is en je hoopt als docent en pedagoog natuurlijk altijd dat leerlingen iets van dankbaarheid gaan ontwikkelen.”

By admin, ago