INSPIRATIE MAAKT VERSCHIL

De week van het katholiek onderwijs: Katholiek onderwijs staat open voor de hele wereld

In het kader van het katholiek onderwijs (6 t/m 9 oktober) organiseerden drie docenten godsdienst-levensbeschouwing op het d'Oultremontcollege een aantal activiteiten voor hun leerlingen. Zo kwamen op maandag zowel de hulpbisschop van Den Bosch, mgr. Rob Mutsaerts als diaken Albert Soeterboek op bezoek. De bisschop bezocht maar liefst vijf klassen. Op een vraag wat nu het belangrijkste is voor een gelovige gaf de bisschop een aanstekelijk antwoord: “Als je later bij de hemelpoort komt, vraagt Petrus niet of je de Bijbel uit je hoofd kent. Maar wel of je goed voor je medemens bent geweest”. Ook gaf hij aan dat het geloof veel mensen inspireert om goed en menselijk te handelen, maar erkende wel dat je zonder dit geloof ook goed en menselijk kunt handelen. Het verhaal over Moeder Teresa sprak tot de verbeelding bij veel leerlingen: een eenvoudige vrouw die miljoenen mensen wist te inspireren. Niet door grote dingen te doen, aldus de bisschop, maar door de mensen in nood in haar omgeving te helpen. De mening van de leerlingen liep uiteen van gezond kritisch/sceptisch tot heel positief. Hier een paar citaten van leerlingen: Leuk dat hij naar een school komt om zijn geloofsovertuiging met ons te delen; interessant, omdat ik er van leerde dat je op verschillende manieren naar het leven kunt kijken. Leerzaam, een goede aanvulling op wat we normaal in de les doen; de bisschop het erg goed deed, hij zorgde er voor dat ook mensen die niet gelovig zijn het enigszins met hem eens zijn. Ten slotte omschreef een leerlingen zijn mening diepgaand: Ik vond het een zeer interessante les, omdat de bisschop zijn argumenten over het christendom ondersteunde met feiten, en met ons samen wou discussiëren over onverklaarbare feiten. Hiermee liet hij voor mij goed zien dat het christendom zowel eigen standpunten heeft maar deze ook kan verdedigen met argumenten en ook wil discussiëren met personen met een andere mening (Pim van Loon, Atheneum 5-B).

Diaken Albert Soeterboek vertelde meerdere dagen tijdens vele lessen gepassioneerd over zijn voettocht naar Santiago de Compostella. Hij ging daarbij in gesprek met de leerlingen over levensvragen zoals: wie ben jij,waar geloof jij in, waar ga jij voor in het leven? Met deze prikkelende vragen werd er stilgestaan en nagedacht in een voor jongeren hectische tijd. Soms sta je nergens bij stil en draaf je maar door. Genieten is iets dat jongeren als waarde nastreven. Gelukkig worden is ook een waarde die leerlingen belangrijk vonden. Maar ook een diploma halen, de school afmaken, een goed mens zijn. Dat laatste vonden met name islamitische jongeren belangrijk: Daar gaat het toch om,  meneer. Een goed mens te zijn in deze wereld.

Vervolgens vertelde Albert boeiend over zijn ‘wereldreis’. Onderweg ontmoette hij pelgrims uit de hele wereld, die met hem opliepen. Hij overnachtte overal en nergens. Buiten en binnen, bij gastvrije mensen waarmee hij interessante ontmoetingen had, in speciale herbergen op de route, in het open veld, etc. Hij liet de leerlingen hierover allerlei foto's en prachtige landschappen zien. De schelp die hij droeg met het pelgrimsteken maakte indruk. Vooral het feit dat hij ca. 32 keer de 80 van de Langstraat liep met deze route sloeg in als een bom en maakte diepe indruk.

Op donderdag kwam Ivar Lingen namens de Vereniging Katholiek Onderwijs filmopnames maken van een les over Franciscus van Assisi en de verhouding tussen christenen en moslims. De leerlingen van Atheneum 3-A verdiepten zich in de overeenkomsten tussen beide groepen gelovigen. Bovendien reageerden ze geboeid op het waargebeurde verhaal van een ont-wapenende ontmoeting in 1219 tussen Franciscus en een woeste moslim-sultan. Tijdens een kruistocht werd deze sultan zo geraakt door de liefde die Franciscus uitstraalde dat hij de wapens neerlegde en met hem aan tafel ging. Deze ontmoeting heeft in die tijd en in alle eeuwen daarna vele christenen en moslims geïnspireerd om elkaar te ontmoeten, beter te leren kennen en vreedzaam met elkaar om te gaan (ook op de katholieke basisschool Olof Palme werd dit verhaal in 4 groepen verteld en gespeeld door leerlingen).

Op vrijdag werd deze les ook besproken met leerlingen uit Atheneum 4. Gasten waren daarbij aanwezig om te zien hoe in het moderne katholiek onderwijs de actualiteit (IS-staat) verdiept wordt met verhalen uit het verleden en door gesprekken met elkaar. Leerlingen vatten de les samen met de volgende statements: geweld los je uiteindelijk niet op met geweld, maar met liefde. Je moet je eerst verdiepen in elkaar voordat je elkaar te lijf gaat. Franciscus is een mooi mens en een voorbeeld voor moslims en christenen.

De week werd afgesloten met een les over de vraag of leraren vooral zakelijk-contractueel ingesteld dienen te zijn of dat zij meer met passie voor hun vak en betrokkenheid bij leerlingen moeten lesgeven. De week ervoor hadden leerlingen uit een VWO-5 klas hierover een enquête ingevuld die hun docent op een licht-wetenschappelijke wijze verwerkt had. De uitkomsten hiervan werden in de les besproken in aanwezigheidvan Anton de Wit die een magazine maakt van de week van het katholiek onderwijs. Alle leerlingen waren overtuigd van mening dat leraren vooral passie voor hun vak (dus ook voor het uitleggen) en betrokkenheid bij hen als leerlingen dienden te hebben. Want ja, hoe kun je leerlingen motiveren, als je zelf als leraar niet gemotiveerd bent en geen band hebt met je leerlingen?

Katholiek onderwijs wil – overeenkomstig de kerkelijke documenten – een dienst aan de samenleving bewijzen. Door open te staan voor de hele wereld. Katholiek komt immers van ‘kata olos’ (Grieks) wat betekent: het geheel betreffend. Het kan geen kwaad om naast het gewone lesprogramma ook eens verder te kijken dan je neus lang is. Door zowel te kijken naar wat er speelt in de wereld dichtbij en ver weg, maar ook door te kijken en te luisteren naar verhalen uit het verleden. De figuur van Franciscus van Assisi blijkt op deze wijze niet alleen een paus te kunnen inspireren, maar ook leerlingen op basis- en middelbare scholen.

Door: Drs. Bill Banning, mede namens zijn collega’s Annerieke Bogers en Ludo Baeten.

Zie ook:
 - YouTube filmpje tijdens de week van het katholiek onderwijs op het d'Oultremontcollege
 - Krantenartikel over Bill Banning

Cover Reflexief 1-3 Cement van de samenleving-klein

 

 

Cover van 2005 Sociaal prakticum of maatschappelijke stage

   Lees meer...

Cover Reflexief 1-4 Het nieuwe leren-klein

 


Cover van 2006 Kadertekst Een kwaliteitsperspectief voor de katholieke school

   Lees meer...

Cover Reflexief 1-1 De markt als maatstaf-klein

 

 

Cover 2003 visietekst Verbinden en vertrouwen def

   Lees meer...

Cover Reflexief 1-2 De nieuwe leerling-klein

 

Cover van 2005 Beleidsplan Inspiratie maakt verschil

   Lees meer...